איך מקימים עסק עצמאי? הסיפור של רחל 

  

 

ד"ר אלי טייכר  |  24.9.17

 

את רחל (שם בדוי) פגשתי לראשונה במטבח ביתה. המטבח הפך למקום מפגשנו השבועי בתהליך הייעוץ להקמת עסק. רחל היא יזמת חרדית שבעלה לומד בכולל, מתגוררת ברמת הגולן וביקשה להקים עסק של עיצוב גרפי. עד שנפגשנו היא עסקה בעיקר בגידול ילדיה וטיפוח הקן המשפחתי.

מהרגע הראשון הגרפיקה שרחל יצרה, הייתה מלאת חיים ודיברה מאד אל ליבי. היה בה קו והיה בה חיות, תקווה ואופטימיות. המאמץ המשותף שלנו היה להפוך זאת למקור הכנסה שיאפשר לשמר את אורח החיים הדתי, משפחתי, אך ברווחה יחסית ולא במחסור משתק.

 

צעד ראשון – מה השירות שרחל מציעה?

התחלנו בלמידה של כללים בסיסים של ניהול עסק. בשלב הזה בדקנו מה השרות שרחל מציעה. לכאורה, ובזה נתקלתי עם יזמים רבים, ברור היה לה לחלוטין מה השרות או המוצר. כאשר התעמקנו יותר, חידדנו את התובנה והגענו להגדרה חדה יותר של השרות שהיא מציעה וכך התחזקה גם היכולת שלה לשווקו נכון.

 

צעד שני – איך לנהל עסק לא רק מתוך אינטואיציה?

בהמשך התהליך למדתי מה יודעת רחל  על פתיחת עסק וניהולו. בשלב זה, ידיעותיה הסתכמו באינטואיציות יותר מאשר בידע אמיתי. לצורך כך הפכו חלק מהמפגשים ללמידה מעשית בנושאים של איך פותחים עסק ואיך מארגנים אותו נכון כבר בשלב ההקמה.

 

צעד שלישי – ניהול כספים ואספקה

השלב הבא עסק בניהול הכספי של העסק: איך בונים הצעת מחיר בנויה נכון ומעודדת התקשרות  - אך רחל נשארת תחרותית בשוק די רווי? כיצד מתמחרים את השירות? כיצד מתכננים זמן ביצוע כדי לעמוד במועדי אספקה? איך בונים דף פייסבוק שיווקי? ובכלל - איך מוצאים לקוחות, מעניקים שרות ומשמרים אותם.

כך, באיטיות, שלב אחר שלב, למדה רחל את רזי הקמת עסק וניהולו ואני נחשפתי תוך כדי כך לעולמה המרתק והנסתר מעינינו החילונים. כך למשל, רחל ראתה את גידול הילדים וטיפוח הבית כמשימה חשובה עבורה וגם אם יש צורך, על חשבון העסק. גם עם דילמה זו התמודדנו בתהליך הליווי העסקי כדי למנוע קונפליקט שלא בהכרח קיים.

תהליך הייעוץ לימד את רחל לשבור כמה תקרות זכוכית בו זמנית, ואני נחשפתי לעולם אחר שלא הכרתי לעומק לפני: מה גבולות העיצוב שמאפשרים צניעות ומה מקובל לעשות בתחום העיצוב הגרפי המסחרי במגזר הדתי והחרדי? מי קהל הלקוחות הפוטנציאלי? מה בעצם הם צריכים ומחפשים? כמה הם מוכנים/יכולים לשלם?

 

האתגר המהותי המעשי הראשון בעבודה עם רחל, מעבר לניהול העסק ופיתוחו, היה ללמד אותה לעמוד על שלה במו"מ על המחיר אותו הציעה ולא לוותר גם במחיר אובדן העסקה. עקרונות אלה  של הצעה הוגנת ועמידה מאחוריה, מצביעים לדעתי על מקצועיות והגינותו של בעל עסק ובסופו של דבר מסייעים לסגירת עסקה. רחל התמודדה עם כך ולמדה להציע הצעות מחיר – ולעמוד בהן, דבר שהיה נראה לה בלתי אפשרי כמעט בתחילת התהליך. 

 

 

 

 

 

נשים יזמיות 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בינה נט תקשורת ומחשבים
הפריון 4 אזור תעשייה צפוני  אשדוד
נייד: 050-349-777-5 פקס:153-50-349-777-5
דוא"ל:binaa.net@gmail.com

שלח

שם​

שדה חובה

הודעתך התקבלה, תודה!

​מייל

שדה חובה

טלפון

שדה חובה

הודעה​

שדה חובה

צור קשר

 

אנפה" - ייעוץ אסטרטגי, ארגוני ועסקי

ת.ד. 5141 כרמיאל 21661

 

טלפון : 04-9985782
נייד: 052-2558529
פקס: 057-7975459
דוא"ל: elitycher@gmail.com